O zi de iarna la Refugiul Gainatul

Refugiul Gainatul Mare va ramane mereu in inimile noastre

fereastra cu povesti

1/27/2024

Era o dimineata de ianuarie 2024, in care eram amandoi liberi si dornici de o aventura pe munte, dar fara sa avem o idee unde sa mergem. Ne-am trezit pe la 6 dimineata si in timp ce ne beam cafeaua, tot faceam planuri ce trasee am putea face. Ne-am uitat la prognoza, ne-am uitat pe geam si a iesit castigator Refugiul Gainatul din Masivul Iezer-Papusa. Nu era prima oara cand mergeam iarna pe acest traseu, asa ca stiam ce ne asteapta. Pana ne-am facut echipamentul, pana am facut cateva cumparaturi pe care sa le luam cu noi pe munte, timpul a trecut. Cand am plecat din Campulung Muscel spre Cabana Voina, de unde incepe traseul, era un soare stralucitor care incalzea masina cu razele lui. Din ce ne apropiam de Cabana Voina (la 983 de metri altitudine), vremea se schimba, iar locul soarelui a fost luat de fulgi de zapada care cadeau din cer din ce in ce mai desi si mai mari.

Am parcat langa Cabana Voina, si in timp ce ne pregateam sa plecam pe traseu, ne-au inconjurat mai multi caini veseli si prietenosi. Cu rucsacurile in spate, plini de entuziam si energie, ne-am intors aproximativ 100 de metri pe soseaua asfaltata pe care venisem, am facut stanga spre podetul care traverseaza raul Targului si am intrat intr-un taram magic, unde timpul parea sa se opreasca in loc. Padurea de brazi ne-a primit cu crengile incarcate de zapada, iar pasii nostri linistiti au lasat urme in noul strat de o albete perfecta. Dar n-am plecat singuri, unul din cainii de la Cabana a venit dupa noi si pentru ca era alba si tara frumoasa am botezat-o Albisoara.

Am urmat traseu dunga rosie prin Valea Larga, o portiune de natura salbatica si linistita. La un moment dat, dupa aproximativ o ora, am gasit o bifurcatie de trasee. Al nostru e cel din stanga. Pana aici traseul a fost mai mult o plimbare prin taramul fermecat. Dar de la aceasta bifurcatie, incepe urcarea cu o panta abrupta, si apoi se urca si se tot urca accentuat printr-un coridor magic facut de brazi. Cand am iesit in golul alpin, ochii nostri s-au umplut de alb. Cu mainile inghetate, am incercat sa ridicam drona, dar sa vezi ghinion: plecasem fara card, asa ca ne-am lasat pagubasi si ne-am pus din nou la drum. Cand ne uitam in jur, pe Albisoara ia-o de unde nu-i! Dupa ce am impartit cu ea un pachet de biscuiti, a disparut in marea de alb. Ne-am continuat traseul fara ea si printre fulgii de nea am zarit Refugiul Gainatul. Mare bucurie pe noi! Si cu cine credeti ca ne-am intalnit? Cu Albisoara, desigur! Si a plecat topaind vesela dupa un alt grup de drumeti. Tradatoarea!

Aflat la 1810 m, Refugiul Gainatul este relativ nou, fiind dat in uz spre sfarsitul anului 2019. Este construit din piatra, bine izolat si dispune de 10 de locuri, in conditii de bivuac, de soba cu lemne si lumina electrica (de la un panou solar) si prize USB. Noi n-am verificat daca intr-adevar functiona lumina. Ne-am uitat putin la harta Muntilor Iezer-Papusa si am mancat cate un mar si o banana de fiecare.

refugiul gainatul muntii iezer-papusa
fereastra cu povesti
traseu spre refugiul gainatul
traseu iarna la refugiu

Intre timp, vantul s-a intetit si cand am parasit Refugiul, iata-ne iesiti intr-un viscol taios, care ne taia fetele si ne ingheata instataneu mainile Initial, ne propusesem un traseu circuit catre Saua Gradisteanu si Cabana Cuca, dar vantul puternic si zapada abundenta ne-au facut sa ne razgandim. Asa ca am luat-o inapoi pe acelasi traseu. Chiar daca am facut o mica abatere de la traseu, ne-am adapostit putin de viscol intr-o stana parasita. Ne-am dezghetat putin mainile, am baut ceai cald din termosurile pe care le aveam si am plecat mai departe spre traseul marcat. Cand am intrat din nou in padure, brazii au atenuat viscolul si tot mergand, ne-am incalzit. Si pentru ca la dus vazusem o masa cu bancute in padure, ne-am oprit si am luat masa in cel mai fancy loc: prin zapada, ninsoare abundenta, in picioare la o masa de lemn, printre brazi care cadeau de zapada.

Traseul poate fi accesibil tuturor turiștilor cu experienta montana. Nu uitati sa luati cu voi curajul si admiratia pentru natura, sa va echipați corespunzator și sa aveti resurse suficiente pentru 6-8 ore de mers. Traseul are o diferenta de nivel de peste 900 metri si aproximativ 13 km. Noi i-am parcurs prin zapada in 7 ore cu tot cu pause.

Ninsoarea continua a fost o binecuvantare si o provocare. Peisajele de un alb ametitor au facut ca efortul sa merite fiecare pas. Fotografiile noastre si filmarile realizate vor pastra aceasta poveste vie.

Așa ca, dragi drumeti, sa nu uitam sa ne bucuram de fiecare pas pe munte, indiferent de vremea de afara. Iar Refugiul Gainatul Mare va ramane mereu in inimile noastre ca un colt de poveste inzapezit.

imagini de iarna frumoase
brazi inzapeziti

Track-ul GPS il puteti descarca de aici =>>

Puteti viziona filmul integral pe YouTube =>>

Va asteptam in continuare, sa vedem pe unde ne mai duc bocancii.

Fiecare padure, fiecare munte si fiecare rau ascunde o poveste, iar noi suntem acolo pentru a le descoperi si a le împartasi lumii.